top of page
Etsi
liisakontturi-paas

PARITANSSIKURSSIN PUOLIVÄLISSÄ

Päivitetty: 23 tuntia sitten



Opiston syksyn 3kk paritanssikurssi alkaa olla puolessa välissä. Miten nopeasti aika meneekään ja miten tässä kohtaa oppilailla on aina sellainen olo, että kurssi loppuu ihan kesken ja opettajat miettivät, miten ihmeessä ehditään vielä käsitellä ja treenata montaa tärkeää asiaa.



Ryhmädynamiikan vaaliminen

Syksyn kurssi on tähän astisista kursseista opiskelijamäärältään suurin, mikä luonnollisesti vaikuttaa moneen asiaan ja tuo tiiviiseen yhdessä oloon oman mausteensa. Faktahan on se, että ryhmädynamiikka elää ja kehittyy usein aika tavalla säännönmukaisella tavalla: 1) ensin ollaan hurmiossa kaikesta uudesta ja ihanasta 2) sitten alkaa paljastua ryhmän toiminnasta tai jäsenistä asioita, jotka kenties rupeavat ärsyttämään ja 3) lopuksi homma yleensä tasaantuu. Siksipä ryhmädynamiikan vaaliminen on asia, joka opettajia mietittää aina etukäteen: Miten uusi ryhmä lähtee toimimaan, miten pidetään huoli siitä, että oppimisen ilmapiiri pysyy hyvänä!


Tuo yllä oleva kohta 2 on usein aiheuttanut törmäyksiä ja kurssin opettajat ovatkin erityisen herkkinä havainnoimaan asioita ja asioita pohditaan alusta asti myös kurssilaisten kanssa. Positiivisen oppimisilmapiirin ylläpitäminen on ensiarvioisen tärkeää kaikilla kursseilla, etenkin tämän tyyppisellä, jossa ollaan tiiviisti yhdessä sekä opetuspäivät että osittain myös vapaa-aika. Onneksi kurssilla on mukana järkeviä, aikuisia ihmisiä, jotka ovat jo nähneet elämässään monenlaista ja ovat näin valmiita luovimaan ja tekemään kompromisseja asioiden suhteen.


Reflektointia oppimispäiväkirjassa ja itsenäistä opiskelua TanssiOnline- palvelussa

Päivien ja opintojen reflektointia tehdään sekä juttelemalla että kirjoittamalla oppimispäiväkirjaa, jota opettajat säännöllisesti lukevat. Opiskelijoille oppimispäiväkirjan kirjoittaminen toimii parhaimmillaan oman oppimisen analysoimisena ja syventää tanssitunneilla läpikäytyjä kehollisia asioita.


Vapaaehtoiset oppimispäiväkirjat ovat kautta vuosien toimineet erinomaisina vuorovaikutuksen välineinä. Niistä on poimittu asioita yhteiseen keskusteluun, henkilökohtaiseen suulliseen palautteeseen ja koulutuksen käytäntöjen ja sisällönkin kehittämiseen.


Syksyn 2024 opiskelijoilla on ensimmäistä kertaa kurssimateriaalina käytössään TanssiOnline-palvelu, jota käytetäänkin aktiivisesti käytännön tuntien tukimateriaalina. Opettajat antavat etukäteen tehtäväksi tutustua palvelussa tiettyihin tanssillisiin asioihin, samat asiat käydään läpi käytännön tunneilla ja mikäli niitä haluaa kerrata itsenäisesti, voi tehdä sen vaikka illalla huoneessaan.



Muutakin kuin tanssimisen opettelua

Kurssin opetuksessa korostetaan paljon tietopohjan kasvattamista ja laajentamista kehollisten asioiden lisäksi. Tämä pitää sisällään tanssimusiikin rytmiikkaan ja tanssimusiikin kehitykseen liittyvää tietoutta, kehollisten ja parityöskentelyyn liittyvien asioiden ja käsitteiden sanallistamista ja ymmärtämistä sekä tanssin kenttään liittyvien ilmiöiden käsittelyä.            


Kurssin aikana on puhuttu paljon oppimisen tiimalasista, jonka kautta ymmärtää konkreettisesti sen, miten tärkeää perustaitojen kuljettaminen mukana uusia asioita opeteltaessa on.

 

Kuvassa olevassa tiimalasissa on kuvattu lähtötaso, josta tanssinharrastaja lähtee (ylöspäin) opettelemaan toisaalta tanssilajeja ja -kuviota eli sitä materiaalia, mitä tulee käyttämään sosiaalisessa tanssissa.  Tiimalasin alaosa pitää sisällään sekä lajeista riippumattomia perustaitoja että lajeille luonteenomaisia suoritustapoja. Tanssia lähdetään usein opettelemaan tanssilajien, -askelikkojen ja -kuvioiden kautta ja tiimalasin yläosa saattaa laajentua nopeaankin tahtiin, mutta samalla perusasioiden ääreen palaaminen voi unohtua.


 

Opiston pitkän kurssin isona etuna on se, että tunneilla on aikaa työskennellä nimenomaan tiimalasin alaosaan liittyvien asioiden kanssa samalla kun pidetään huoli siitä, että kullakin on riittävä määrä yläosan tanssilajeja ja -kuvioita hallussaan.  Kun tämän lisäksi opiskelijan tietopohja laajenee, on jatkossa helpompi arvioida omaa osaamistaankin.


 

TAVOITTEENA ON OPPIA YMMÄRTÄMÄÄN MITÄ OSAAN NYT, MITÄ EN VIELÄ OSAA JA MITÄ TARVITAAN, JOTTA OPIN JATKOSSA NIITÄ ASIOITA, JOITA EN VIELÄ OSAA!

 

Mitä on menossa juuri nyt?

3kk kurssi pitää sisällään kaksi viikon teemakurssia, joille on otettu 10 kurssin ulkopuolista tanssinharrastajaa vierailemaan. Juuri nyt eli viikolla 42 on menossa Lumoavat lattarit -niminen teemaviikko, jossa kurssin omien opettajien lisäksi vierailee Jussi Kaksonen opettamassa kahden päivän ajan salsaa ja bachataa. Salissa oli tänä aamuna ihana kuhina ensimmäisen salsatunnin alkaessa!




Kevään kurssille voi ilmoittautua

Kevään 2025 3kk kurssi tanssitaan 3.2.-30.4.2025. Kurssin ilmoittautuminen on auki.


Mikäli kurssin opetussuunnitelma kiinnostaa, laita viestiä vastuuopettaja Lissulle niin saat opetussuunnitelman sähköpostiisi. Tai voit myös pirauttaa ja kysyä mieltä askarruttavat kysymykset: liisa.kontturi-paasikko@lsopisto.fi, 050-4431011.


Kevään kurssin sivulajina tanssitaan argentiinalaista tangoa ja kurssin aikana järjestetään yksi viikon tiiviskurssi, jonka pääpaino on west coast swingissä ja buggissa. Tarkempi tieto näiden kurssien aikataulusta saadaan muutaman viikon sisällä.


114 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page