Tämän kevään pitkä (3kk) paritanssikurssi alkoi poikkeuksellisesti vasta helmikuun puolivälin aikoihin, 19.2.2024. Mutta, kurssi onkin sen jälkeen edennyt todella vauhdilla ja yllätykseksemme totesimme loppukurssin lukujärjestystä tehdessämme, että kohtahan tämä on jo ohi! Miten ihmeessä aika voikin rientää näin nopeasti?
Kevään kurssilla on mukana 11 opiskelijaa (5 miestä, 6 naista) eri puolilta Suomea ja erilaisista tanssitaustoista. Jälleen kerran tämä porukka kuitenkin taas hitsautui yhteen jo ensimmäisen viikon aikana. Nauru raikaa ja juttua tuntuu riittävän tanssisalin ulkopuolellakin, tunnelma tunneilla on rento ja salliva ja jokainen saa rauhassa edetä omassa tahdissaan.
Kevään kolme tiivaria
Kevään 2024 kurssi pitää sisällään kolme viikon kestoista ”tiivaria” eli teemallista kurssia, joihin mukaan voi tulla myös kurssin ulkopuolisia oppilaita ja joissa on mukana myös vieraileva opettaja. Helmikuussa perehdyttiin viennin ja seuraamisen saloihin Vietkö vai seuraatko? -vien ja seuraan! -nimisellä tiiviskurssilla. Tämä ”tanssilajiton” kurssi antoi hyvät eväät parityöskentelytaitojen syventämiselle ja niitä onkin kurssilaisten kanssa hiottu ja viety eri tanssilajeihin. Jokainen tiiviskurssin osallistuja kokeili innoissaan itselleen vierasta roolia ja sai uudenlaisia näkökulmia siihen, mitkä asiat parityöskentelyssä ovat tärkeitä suljetun otteen / avoimen otteen lajeissa.
Jäljellä on vielä Tangon eri tyylit -tiivari 8.-12.4. ja Lattareita laidasta laitaan -tiivari 22.-26.4. Näistä tiivareista tangoviikolle voi vielä ilmoittautua mukaan, lattariviikolle ei enää mahdu osallistujia.
Opetuksen pohjana ymmärryksen kasvattaminen
Kurssin opettajilla on yksi iso tavoite oppimisen osalta:
Kasvattaa kunkin oppilaan kohdalla ymmärrystä omasta osaamisestaan ja siitä, miten sitä voi halutessaan kehittää.
Kognitiivisella eli tiedollisella oppimisella on kurssin aikana iso rooli. Liikkeelle lähdetään paritanssin ja tanssilajien perusteista ja rakennetaan opetusta niin, että motorisen taidon syventymisen lisäksi jokainen oppilas oppisi ymmärtämään mistä elementeistä tanssitaito, kuviot ja variaatiot rakentuvat. Sosiaalista oppimista pääsee pienessä ja tiiviissä porukassa tapahtumaan paljon, kun sekä tunneilla että itsenäisissä treeneissä ehditään keskustella asioista ja pohtia opittuja / opeteltavia asioita yhdessä.
Oman osaamisen arviointi
Tanssinoppimisen lisäksi kurssilla tehtävien oppimistehtävien avulla oppijoita opetetaan arvioimaan omaa osaamistaan, jotta jatkossa esimerkiksi tanssikurssien ja -leirien eri tasoisten tuntien sisältökuvauksia olisi helpompi suhteuttaa omaan osaamiseen. Tanssiosaaminen pitää sisällään tanssilajien ja -kuvioiden lisäksi paljon yleistä kehollista asiaa, jonka osalta itsearviointi on yleensä koettu hankalaksi. Lisäksi on hyvä oppia ymmärtämään, mitä asioita tunnistaa soivasta musiikista ja minkälainen on sosiaalisena oppijana. Kun nämä asiat selkiytyvät itselle, harrastaja pystyy jatkossa paremmin hakemaan juuri itselleen sopivaa opetusta ja löytää oikeantasoiset tanssitunnit vaikkapa tasopallojen kuvauksista.
Oppimista tukee myös se, että tanssituntien lisäksi asioihin voi palata sekä YouTubeen tehtyjen muistiinpano-soittolistojen kautta että pitämällä vapaaehtoista oppimispäiväkirjaa. Näissä päiväkirjoissa opiskelijat pääsevät reflektoimaan oppimistaan ja opettajat pystyvät suunnittelemaan opetusta entistä kohdennetummin.
Alle esimerkki kahden viikon lukkarista. Värikoodit ja lyhenteet kertovat oppilaille kuka opettajista on vuorossa ja mikä on tunnin aihe. PaTa = paritanssi, joille tunneille ei anneta etukäteen lajia tai teemaa vaan tunnilla jatketaan asiaa siitä, mihin edellisenä päivänä on jääty joko kerraten, syventäen tai siirtyen uuteen aiheeseen. Tämä systeemi takaa jatkumon ja sen, että asioissa ei hypellä teemasta toiseen.
Kevättä kohti mennään
Kohta ollaan siis kurssin puolivälissä, mutta vielä on onneksi jäljellä paljon mukavia asioita. Omien opettajien (Lissu, Anniina, Elisa) kanssa on rakennettu perustaa foksin, fuskun ja rumba-boleron kautta, näitä jatketaan ja lähdetään soveltamaan asioita muihin samantyyppisiin lajeihin. Valssit tulevat mukaan ohjelmaan ensi viikolla, kansanomaisia tansseja (humppa mukaan lukien) maistellaan myös ja kuten jo mainittiin, eri tyylisistä tangoista ja lattareista onkin vielä tulossa oma tiivariviikkonsa. Jenna Polven kanssa on saatu ”isompi sivulaji” eli argentiinalainen tango hyvälle mallille, senkin opiskelua jatketaan vielä kahden tiiviin päivän verran. Lasse Paasikon rytmiikkatunnit ovat yksi odotetuimpia tämänkin porukan keskuudessa, hänen kanssaan päästään vielä tutustumaan suomalaisen tanssimusiikin kehityskaareen ja Lissun tanssitiedon tunneilla saadaan tietoa paritanssikentän lisäksi myös muusta tanssin kentästä. Eikä sovi unohtaa Niina Filin (ent.Kastari) pitämiä Pilates- ja kehonhuoltotunteja, niiden merkitys on suuri kehon hyvinvoinnin kannalta.
Syksyllä tanssitaan uuden porukan kanssa
Syksyn pitkä kurssi tanssitaan 2.9.-28.11.2024 ja sen sisällä tanssitaan kaksi viikon tiivaria: Swingpohjaiset tanssilavojen suosikit sekä Miten hyödynnät soivaa musiikkia tanssissasi -tiivari. Isompana sivulajina on vuorossa Salsa ja muut kuubalaiset populaaritanssit, joita tulee opettamaan Päivi Perttunen.
Comments