Opiston pitkän paritanssilinjan opiskelijoilla alkaa opinnoissa häämöttää puoliväli. Into tanssimiseen ja sen opiskeluun ei ole matkan varrella laantunut, päinvastoin. Se, että oppi ymmärtämään mitä jo osaa ja mitä osaamisen päälle pystyy rakentamaan motivoi harjoittelemaan.
Taidon kehittyminen tapahtuu pikkuhiljaa, yhteistyössä tiedollisen ymmärtämisen kanssa. Kurssikavereiden ja opettajien kesken vallitseva salliva ilmapiiri antaa mahdollisuuden myös epäonnistumiseen ja siihen että aina ei tarvitse olla hyvä päivä. Omien opettajien kanssa ollaan jo tuttuja ja ihanaa piristystä viikkoihin tuovatkin vierailijat ja erilaiset opiskelupäivät.
Anssi Kirkonpelto opetti olemaan tekemättä mitään
Viikolla 8 saimme nauttia kaksi pitkää päivää Oulun ammattikorkeakoulun kanssa tehdystä opettajavaihdosta kun Anssi Kirkonpelto tuli vieraaksemme. Anssin missiona on auttaa tanssijoita ymmärtämään kehon luonnollista ja ergonomista liikettä biomekaanisten ilmiöiden kautta. Niinpä kyseisinä päivinä opeteltiin olemaan ”tekemättä yhtään mittään” niin kuin oululainen asian ilmaisisi. Valssin swingin löytymisen kohdalla ykkösaskeleella tuotetaan hyvä alakaari, sen jälkeen lopun voi antaa vain tapahtua. Sama ilmiö toistuu hitaan foksin askelikossa. Rotaation merkitys kävelyissä ja kaatuminen askeleelle tulivat tutuiksi ja asioita suoritettiin ilman fyysistä puskemista. Kurssin vastuuopettaja Lissu vaihtona Oulussa jakson syyslukukaudella 2023.
Salsaa aurinkoisen Päivin kanssa
Pitkillä kursseilla vuorottelevat sivulajeina salsa, swinglajit ja argentiinalainen tango. Keväällä 2023 vuorossa on salsa, johon jouduimme hakemaan uutta opettajaa kun Matias Löyttyniemi halusi perheenlisäyksen vuoksi vähentää työreissujaan. Matiaksen jatkajaksi löytyi kuubalaisia lajeja vuosikausia pohjois-Suomessa opettanut Päivi Perttunen (tanssinopettaja AMK), joka lunasti samantien paikkansa opiskelijoiden sydämessä. Päivin kanssa tutustuttiin viikolla 10 salsaan sekä tanssina että musiikkina ja opiskelua jatketaan vielä kahteen otteeseen kevään aikana. Sivulajin laajuus on 48x45min eli lajiin pääsee mukavasti sisälle, vaikka sitä ei olisi aiemmin tanssinutkaan.
Otteita oppimispäiväkirjoista Päivin päivien osalta:
- Päivi oli erinomaisen sopiva ope salsaan, hän sai ‘syttymään’ salsalle.
- Päivi oli todella mukava ja hyvä opettaja, odotan innolla jatkoa
- Päivi oli tähän lajiin jus mun makuun sopivan suurpiirteinen teemalla "anna musiikin mennä vartaloon".
- Tiistai koitti ja pikkuinen pyörremyrsky pölähti paikalle!
Syksyn 2023 3kk kurssi tanssitaan 4.9.-30.11., tuolloin sivulajia tulee opettamaan Hanna Tuominen ja swingpohjaisten lajien pääpaino on buggissa ja west coast swingissä. Ilmoittaudu mukaan kurssille!
Analyysi-silmää kehittämässä lavatanssin SM-kisoissa
Opintoihin kuuluu tanssiopintojen lisäksi myös tanssitietoa. Näillä tunneilla käydään läpi paritanssin kehityskaarta 1900-luvun alusta tähän päivään, tutustutaan suomalaiseen paritanssin kenttään monesta eri näkökulmasta ja laajennetaan tanssinäkemystä tutustumalla myös toisenlaisiin tanssityyleihin videoita katsomalla ja keskustelemalla.
Lauantaina 11.3.2023 Tampereella tanssittiin hitaiden, valssin ja cha chan SM-kisat ja suuntasimmekin sinne kehittämään ”analyysi-silmää” ja katsomaan miltä näyttää lavatanssi kisamuodossa. Ennen kisaa tutkittiin tarkkaan kisajärjestäjän sivuilta löytyvät arvosteluperusteet ja pohdittiin mitä ne käytännössä tarkoittavat. Suurin osa opiskelijoista näki lavatanssikilpailut ensimmäistä kertaa ja kokemus oli monella tavalla silmiä avaava ja herätti paljon mielenkiintoista keskustelua sekä kisapäivänä että maanantaiaamun purkutunnilla. Opiskelijat tekivät varjotuomarointia, ottivat tarkempaan seurantaan yhden kisaparin ja aistivat yleistä ilmapiiriä ja kisajärjestelyjen toimivuutta.
Maanantaiaamun purkutunnilla tiukinta keskustelua käytiin nähdystä tanssista ja sen arvioinnista. Seuraavassa muutamia keskustelua herättäneistä teemoista:
Katsojana jokainen oli kiinnittänyt huomiota pareihin, jotka tanssivat kauniisti toisilleen ilman ulkoista esittämistä ja joiden tanssi istui hyvin soivaan musiikkiin. Hymy parille, kaunis ja luonteva tanssi jota voisi nähdä myös lavalla tuntuivat nousevan opiskelijoiden arvomaailmassa korkealle. Keskusteltiin pitkään siitä, nousisivatko samat arvot esiin mikäli pareja pitäisi oikeasti tuomarin roolissa laittaa paremmuusjärjestykseen, vain yksi näistä pareista nousi kisassa palkintokorokkeille.
Tanssijat olivat todella taitavia kaikissa sarjoissa, myös tulokas-sarjassa. Kaikesta näki että suurin osa tanssijoista treenaa aktiivisesti jolloin ”tavallisen tanssijan” kynnys lähteä kilpailemaan on todella suuri.
Saako satunnainen kadun kulkija, lavatanssin harrastaja tai kenties tuleva harrastaja väärän kuvan sosiaalisesta lavatanssista seuraamalla tällaisia kisoja? Näyttää, että ollaan siirrytty lavatanssista lähemmäksi kilpatanssia pukeutumisen, vauhdin, esiintymisen suhteen? ”Vauhti korjaa virheet” jäi valitettavasti mieleen etenkin valssikisassa useamman parin kohdalla.
Kisoissa tanssitaan peräkkäin vähintään kaksi kokonaista biisiä, joista osa oli useamman minuutin kestoisia. Karsiiko tämä systeemi huonokuntoiset mutta hyvin tanssivat parit pois kisoista? Esimerkkinä pari, joka jaksoi ensimmäisen valssin mutta toisessa vauhti hiipui ja hengitys meni huohottamiseksi.
Mikäli useampi biisi tanssitaan siksi, että nähdään mm. parien heittäytymistä soivaan musiikkiin, tämä toteutuu karsinnoissa vain ensimmäisen erän kohdalla. Seuraava(t) erä(t) tietävät mihin biisin kisa tullaan käymään, joten tilanne ei ole heille autenttinen.
Onko tuomaritehtävään jonkinlaista koulutusta? Tämän tarpeellisuudesta keskusteltiin pitkään, mielipiteitä oli sekä puolesta että vastaan. Tarvitaanko lavatanssia arvioimaan tanssin ammattilaisia? Jos tarvitaan, mikä heidän koulutuksensa on arviointitehtäviin?
Opiskelijoilla oli myös tehtävänä pohtia, miten he kehittäisivät kisasysteemiä jos heillä olisi siihen valta. Hyvää pohdintaa käytiin tässäkin:
1) Päivän aikataulua olisi hyvä tiivistää ja uudelleen organisoida, jotta katsojan mielenkiinto säilyy
Jos mukaan haluaisi tuoda katsojan, joka ei tunne lajia entuudestaan selkeintä olisi tuoda tämä katsomaan finaalit. Tämä ei onnistu nykyisessä systeemissä, jossa yksi laji tanssitaan alusta loppuun eikä tarkempi aikataulu ole yleisön tiedossa. Lajien vuorotteleminen päivän sisällä toisi vaihtelua sekä katsojalle ja olisi myös positiivinen haaste kisaajille, koska siinä mittaisiin myös sitä miten pystyy orientoimaan tekemisensä eri tyyppisiin tanssilajeihin —tätähän lavoilla tehdään koko ajan.
Onko tarpeen tanssittaa 2-3 pitkää kappaletta, tuomarit varmasti selviävät arvioinnista yhdenkin tai kahden lyhyemmän kappaleen aikana. Tiivistämällä saataisiin kokonaisaikataulua aika paljon lyhyemmäksi.
Voisiko parit esitellä nimeltä vain finaalissa tai kun tulevat ensimmäisen kerran lattialle, tämäkin säästäisi aikaa jokaisen erän kohdalla jonkin verran ja päivän kokonaisuus tiivistyisi.
Ennakkoilmoittautumisen kautta parit tiedettäisiin etukäteen ja yleisölle voisi tehdä nettiin käsiohjelman, josta näkee ketä eri sarjoissa on mukana. Myös aikataulun voisi laatia tarkemmaksi jos ilmoittautumiset olisi tehty ennakkoon.
Juontaja voisi lyhyesti ja napakasti antaa yleisölle tietoa. Mitä tarkoittaa tulokkaat. konkarit tai superit? Miten arviointi käytännössä toimii, antavatko tuomarit rakseja vai numeroita? Tämä auttaisi ensikertalaista ymmärtämään kokonaisuutta ja toisaalta antaisi juontajalle materiaalia niihin väleihin, joissa kaipaa ylimääräistä juttelua. Muutoin juontajan tehtävä tulisi olla viedä kilpailua rivakalla tahdilla eteenpäin.
Tauoilla voisi soida monipuolinen tanssimusiikki jotta yleisö pääsisi tanssimaan muitakin kuin kisalajeja. Vielä parempi olisi jos tauoille olisi järjestetty yleisölle jotain osallistavaa ohjelmaa: pieni tanssinopetustuokio, yhteistanssitus tms.
2) Arviointiin ja kisaamiseen liittyviä asioita oli myös mietitty
Jollakin keinolla mukaan pitäisi saada ”tavisten” sarja, sellainen johon voi tulla tanssimaan ihan tavallista lavatanssia ihan tavallisissa vaatteissa, matalan kynnyksen sarja.
Uudeksi sarjaksi voisi myös lisätä ”mestarien sarjan”. Kerran yleisen sarjan voitettuaan parin pitäisi siirtyä tähän sarjaan, jolloin saataisiin vaihtuvuutta tuloksiin ja parempi mahdollisuus myös uudemmille kisaajille päästä finaaliin.
Arvosteluperusteita pitäisi ehdottomasti selkiyttää. Esim. ”taito” sanaa ei ole niissä mainittu kertaakaan ja kuitenkin selkeästi taitavimmat parit veivät palkintosijat monen lavatanssimaisemmin tanssivan edestä eli taidolla on iso merkitys sijoittumisessa
Mukana olisi hyvä olla myös yleisön suosikkiparien valitseminen. Tämän voisi tehdä vaikkapa jollakin sähköisellä kyselykaavakkeella, jolloin se ei teetä ylimääräistä työtä talkooihmisillä päivän aikana.
Hieno päivä, upeita ja taitavia tanssijoita, jotka tuomarit saivat haluamaansa järjestykseen. Varjoraadissa neljä opiskelijaa oli tehnyt arvioinnin hitaiden yleisen sarjan finaalista. Lopputulos poikkesi jonkin verran tuomareiden tuloksesta.
Vielä on puolet jäljellä
Kevään kurssista on onneksi vielä jäljellä viikkoja. Kurssi päättyy huikean tanssin monitoimiosaajan Petri Hopun viikonloppukurssiin 22.-23.4.2023. Petri perehdyttää meidät suomalaisen kansantanssin maailmaan sekä tanssiperinteen että nykypäivän näkökulmasta. Petrin kurssille otetaan mukaan myös ulkopuolisia ja tätä kurssia voi lämpimästi suositella etenkin tanssinopettajille ja -ohjaajille täydennyskoulutuksena. Kurssin hinta on 160€, laajuus 16x45min.
Mikäli kiinnostuit, kysy lisää erkka.raittila@lsopisto.fi. Opiston majoituspaikat valitettavasti ovat täynnä, mutta lattiamajoitusta löytyy
Comments